keskiviikko 19. toukokuuta 2010

Norriporripörriäinen


Niin se helatorstaina vaan saapui meille pieni Norriporriainen 3,3 kg tarmoa ja elämäniloa :)

kummitäti Akka-Kolin huipulla tähyää, josko Norri jo näkyis?


löytyihän se peeni :) Hirmu itsenäinen ja reipas penikka, ekana päivänä autojen äänet vähän pelotti, sen jälkeen ei ole niihin reagoinut mitenkään


Násti leikkii pennun kanssa mielellään,  Norri jää kauniisti myös yksinään Nástin lenkin ajaksi

Sanomalehtikäyttäytyminen on erinomaista, pissoja ei paljon muualle tule :)

Remmissä kulkeminenkaan ei ole pienelle ongelma, hyvin äkkiä sopeutui valjashärpäkkeisiin ja taluttimeen

Äippä tuli viikoksi vierailulle hoitamaan Nástia ja Norria sekä tietty tutustumaan Norriin tuoreeltaan ;) Násti tykkäs hyvää :D

Nástista vielä tuore seisomakuva. Huomatkaa komposti taustalla ;)

Norri keskiviikkona 3,9 kg, 600g 5 päivässä. Osa painosta liittynee hiekkaan, mitä se syö valtavia määriä, namnam 8/

Kaikenkaikkiaan tähän mennessä Norri vaikuttaa oikein mukavalta Pikkutirriäiseltä ja Násti vaikuttaa tyytyväiseltä uuteen kaveriin (taitaa tosin odottaa, että sais kasvaa pian, että vois painia ihan oikeesti ;))

sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Ei enää niin nolaamista ;)


 Naps tokoili kotikentällään Iisalmessa 4.5.2010 Marko Purasen tuomaroimana ALO1-tuloksen, 175 pts, sijoitus 2/7!

Luoksepäästävyys 10 (tästä ei voi muuta odottaa ;))

Paikallamakuu 10 (nappiin meni!)

Seuraaminen kytkettynä 8 (liikkeenohjaajan pienestä sekoilusta hämääntymättä)

Seuraaminen vapaana 8,5 (tuomari sanoi, että koiran mielestä koira seuraa sopivaa nopeutta, mutta ohjaaja lähtee koiran mielestä välillä huitelemaan turhan lujaa... Kuulema hienon näköistä silloin kun ei jätätä ;))

Liikkeestä maahan meno 9

Luoksetulo 7 ("reipasta" ravia, silti haluttoman oloinen... Ei sentään kävelly :P

Liikkeestä seis 9

Estehyppy 10!!! (Hyppäs innokkaasti eka käskyllä, upeetamahtavaa<3 data-blogger-escaped-p="">
Kokonaisvaikutus 8





Että sillee :D Olen kyllä tosi ylpeä meistä <3 data-blogger-escaped-p="" data-blogger-escaped-tavoittelemaan...="" data-blogger-escaped-tk1:st="">


maanantai 19. huhtikuuta 2010

talven jälkeen...




Palataanpa hetkeksi ihanan talven tunnelmiin, tässä Rukalla -30C hiihtoa. Sorry kun en osaa/kehtaa editoida kuvia...



Väläkky, Tolokku ja Pölijä <3 data-blogger-escaped-p="">


Násti meinaa että etanatkin hiihtää lujempaa...



tauollakaan ei malttanut kauaa olla kun oli niin kylymä :D



Hieman lauhemmalla säällä umpihankihiihtoa Aikun ja Onnihermannialeksanterin kanssa



Aino ja Onni



Kaikesta siitä pakkashiihdosta kipeytyi tassut, rasvaa ja tossuja... Yök, sanoo Naps



Lou ja Vau kävi kylässä. Tässä umpihankimöngintää.. Yritin kertoa, että kantsis mennä suoraan, mutta ei kuulema kantsi!







Skodapottulodasta jäätyi takaluukku... 3 porkkista mahtuu aivan mainiosti etupenkille ;)



siskot mahtuu syömään luita saman taljan päälle... <3 data-blogger-escaped-p="">


Jatan kanssa Kauppilanmäessä talvea pitelemässä



Pikku hiljaa se kevät saapuilee... Onnin kanssa riehumassa Ohenmäessä. Nástista on steriloinnin myötä tullut paljon leikkisämpi ja helpompi motivoida kaikkeen toimintaan. Tokon suhteenkin olen toiveikkaampi. Pitempään on kuitenkin jo tuntunut, että Naps tarvitsee kaverin, niin maansa myynyt se on Louhin ja Vauhdin kyläilyjen loputtua. Piki ei oikein enää meidän touhuissa mukana jaksa, alkaa matkustaminen olla niin raskasta. Sen on parempi olla kotonaan odottelemassa 14-vuotissynttäreitä. Mutta on Nástille seuraa tulossa, nostakaamme Malja Aamulle!

perjantai 12. maaliskuuta 2010

Koillismaan keikka

Käytiin tosiaan Poropaimennustapahtumassa jälleen. Tänä vuonna tapahtuma oli Pudasjärvellä, etelämmässä kuin koskaan. Mökki meillä oli Suvin, Louhin ja Vauhdin kanssa Taivalkoskella sijaitseva Aarnitupa.

Louhi ja Vauhti aloittivat poropaimennusmatkansa jo 7.3. tulemalla kyytiimme Finlandiahiihdosta Lahdesta. Suellen itse tuli vasta keskiviikkoiltana, joten olin kolmen koiran haltija kolme päivää :D Hyvin hauvat kulkivat mukana töissä, tytöt jäivät vastaanotolle Vauhdin kulkiessa koko päivän mukana autossa. AInoa tiukempi tilanne tuli keskiviikkona kun peräkontti ei suostunutkaan aukeamaan. Koiria en saanut sinne millään, koska takapenkki oli täynnä kattoon asti työkamppeistani. Ei auttanut muu kuin tunkea kolme lapinporokoiraa etupenkille. Naps ja Vau olivat pohjimmaisina, Nasti osittain kiipesi ovea vasten tunkien tassunsa ovenkahvan taa :o Hyvin matka Vieremältä Iisalmeen onneksi luonnistui. Torstaina menomatkalla kontti tenäsi vielä pari kertaa ja on sen jälkeen toiminut toistaiseksi. Matkalla takapenkillä oli kuitenkin sen verran vähemmän kampetta, että koirat saatiin liikuteltua suksiluukun kautta ;)

edellytys mökin valinnalle oli, että se on järven rannalla, jotta koirat pääsevät juoksemaan jäällä

ihmiset liikkuivat lumikenkien ja sauvojen avulla

Vauhti ja kaksipäinen hirviö :D

Násti ei turhaa palannut takaisinpäin jos ihmiset halusivat pikkutaukoja. Tämä perse kestää istumista!

siskorakkautta

kaunisilmeisiä narttuja

välillä poikaparka joutui väliin :o

lumi tais upottaa välillä...

myös siskoa!

Vauhti ei moisesta paljon piittaa (eikä lumipaakuista tassuissa, joita aiheutti vesi jäällä..)

turrea kutittaa <3

Poroaidalla nähtiin Vauhdin Cáhpe-veli, jonka hymystä tuli meikälle mieleen Ronja-täti ;)
sylikoira <3
nähtiin myös Viima, Nástin kaunotarTYTÄR :D, joka piti perinteistä ja kasviksen pennunpallutustarpeesta huolen ;) Kukas se olikaan se pentu vuoden 2007 paimennuksessa kasviksen mukana? Nástilla on siis yksi paimennus minua enempi takana :o

Sitten tosihommiin, tässä nollakoira Ronja taitavan emäntänsä kanssa. Ronja oli opettanut emännän hyvin vähäeleiseksi ja -ääniseksi, hyvä Ron! <3 data-blogger-escaped-p="">

seuraavana aitaan astui Pöljä vähemmän koulutettuine omistajineen. On se kumma, että jotkut koirat viitsivät tuoda aitaan huonosti käyttäytyviä ja koulutettuja ohjaajia, jotka karjuvat niille rumasti!
Onneks koira sentään osas... Pisteellä parannus edelliseen vuoteen, sija säilyi samana, 4.!

Viimeisenä siskoista aitaan astui Louhi, joka keräsikin koko potin ollen vain pisteen häviöllä voittaneeseen työkoira Kellokas Sahpeen! Louhikin oli kouluttanut emäntänsä aika hyvin ;) yhteiskuntakelpoiseksi ainakin...

taidonnäytettä <3


loppukevennys ;) pusumiäs!

keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Päivitystä Suville (ja vähän muillekin...)


Kiihkeää päivitystahtia jatketaan... Pöljän alkuvuosi on mennyt lumisissa merkeissä, kuten ilmeisesti muutamalla muullakin suomalaisella. Tammikuussa käytiin eka hiihtolomalla Rukatunturin katveessa. Hiihdettyä tuli, jopa -30 C:ssä. 



Nástin tassunpohjat kärsi eniten tästä hiihtelystä ja niitä onkin jouduttu rasvailemaan pitkin talvea sittemmin. Aluksi tassujen päälle laitettujen tossujen kanssa ei voinut liikkua mihinkään, mutta on Napsterin tukka taipunut lopulta tässäkin asiassa ja liikkuminen sujuu aivan normaalisti tossut jalassa. Viime viikonloppuna panin tossut (ja rasvat) kaikessa viisaudessani koko yöksi, jolloin tassut olivat vielä aamulla kosteat ja Naps joutui pitämään tossuja päivällä tallillakin, tai siis lenkillä Elekko-hepan kanssa. 


Kevättalven kohokohtia Nastille on ollut Vauhdin ja Loupin vierailu, Pöljä oli monta päivää ihan masentunut sukulaisten lähdettyä kotiin. Eikä se Suvin-pirulainen vieläkään suostu myymään Vauhtia mulle! Kyllä se taitaa meilläkin olla lähivuosina kaverin hommaamisen aika, on se Nástikin sen verran laumaeläin. Pikikään ei meillä oikein enää voi olla, kun ei pysty olemaan täyttä päivää pissimättä :( Ja onpa sillä kaksi pätevää hoitajaa Klaukkalassa/Mäntyharjulla ;)


Äitikin kävi meitä viihdyttämässä reilun viikon, jolloin Nastilla oli lomaa työnteosta sekä hiihtämisestä ;) Hyvin oli totellut äitiäkin jäällä vapaana ollessaan. Me olemme kyllä Nástin kanssa nauttineet täysin rinnoin lumesta ja pakkasesta! Taidan olla ihan tosissaan varsinainen talavi-immeinen ;) Nytkin on tiedossa mukavaa ohjelmaa, laavantaina Lahdessa Finlandiahiihdon pikkumatka 32 km, pyhänä Louhin ja Vauhdin kanssa kotiin Iisalmeen ja torstaina Taivalkoskelle (toivottavasti Suvi ehtii kyytiin ;)) ja seuraavana laavantaina Naps ja Lou pääsevät poroaitaan kera Jörö-veljen, ja todnäk Ronja-siskonkin! Mukava töitä pakertaa, kun on mukavaa odotettavaa tiedossa!


 

sunnuntai 31. tammikuuta 2010

VASERT


Lou ja vau ovat olleet viikonloppuna kyläilemässä ja hauskaa on ollut <3


 


Äiti ja poika kävivät myös näytelmässä Kuopion jalostuspäivillä Sakari Potilla. Mammakoiralla tuloksena AVO ERI, AVK2, PN4, VASERT


arvostelu meni näin:


48 cm. Musta harmain merkein. Keskikokoa hieman kookkaampi. Erinomaiset mittasuhteet. Kaunispiirteinen pää. Hieman haja-asentoiset korvat. Erinomainen runko ja raajarakenne. Hyvä turkki. Oikea hännän asento liikkeessä. Suorat hyvät liikkeet. Rauhallinen luonne.


sunnuntai 29. marraskuuta 2009

NYC


Vauhtipinokkiosta muutama kuva vielä:



Äiti ja poika <3



Vauhti tutustuu Elekkoon Paula-tädin sylissä



Vauhtipikkanen <3 ikävä on :(


Sitten vein Vauhdin kotiinsa ja lähdin Nykiin...



Manhattan Bridge Brooklyn Bridgeltä katsottuna 



Brooklyn Bridge



The Bull of Wall Street



Ratsupoliiseja oli joitakin Manhattanilla :)



Vossikoita runsaasti. Katuun Central Parkissa oli kulunut ihan ura hevosten kavioista. Sääliksi kävi eläimiä, siellä melun keskellä kovalla alustalla piti kopsutella.



Hauvojakin kiireiset nykkiläiset kiskoivat perässään. Haistelutaukoja ei paljon sallittu. Yllättävän paljon koiria näkyi, ja niitä vietiin mm. vaatekauppoihin mukaan! Koirat olivat pääasiassa pieniä ja monet todella vanhoja ja huonokuntoisia...



Patsas Central Parkissa sankarirekikoirille jotka olivat vieneet seerumia kurkkumätäepidemian kourissa kamppaileville ihmisille.



Aurinkoista sattui melkein koko reissuksi. Lämpötilakin oli siinä 10 C:n tietämillä, sopiva meitsille ;)



Luntakin löytyi (jäähallin vierestä ;))



Harlemissa kaikki oli kiellettyä ;)



Museum of Natural Historyn yläkerrassa löytyi otus



Bronx Zoosta löytyi ihania Afrikkalaisia villikoiria



Kävin mä biitsilläkin ;) villakangastakki päällä ja kaulaliina kaulassa 



Pilvenpiirtäjiä... Esikuva Flatiron Building



Ihan pikkasen jännitti Empire State Buildingin näköalatasanteella...



 Ja Roosevelt Islandin Tramissakin oli pakko käydä, hui!



Käytiin me yks päivä Washingon DC:ssä. Ei tullu Obama pihalle kutsuu meitä kahville!



Central Parkissakin oli oma pieni eläintarhansa... Siellä oli mm. Merileijonia, jotka tekivät temppuja ruokansa eteen...



Vikana päivänä kävin Madame Tussaudin  bileissä tutustumassa muutamiin julkimoihin ;)


Mutta mitäs teki Naps kun olin rapakon takana?



Mulle iso peti, Pikille pieni.. Mukava loma tais Pöljälläkin olla Mäntyharjussa <3 Ja pööpöö oli hyvin mielissään pienen seurasta :D